Malang - Bromo - Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Malang - Bromo - Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Malang - Bromo - Kalibaru

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

15 Augustus 2014 | Indonesië, Kalibaru

De dag begon voor ons erg vroeg vandaag,aangezien we om 01.00 uur de veren klopten om richting de Bromovulkaan te koersen. We koersten dus vanuit Malang naar een dorp vlak onder de rook van het zogenaamde Tenggermassief, waar niet alleen de Bromo, maar ook 2 andere vulkanen, de Semeru en de Batok, deel van uit maken. Vanuit dat dorp werden we met een jeep, over een zeer hobbelige weg en een zandwoestijn richting het uitzichtpunt gebracht om de zonsopkomst te bekijken en dan vooral de lichtval op die 3 vulkanen die dat teweeg brengt. Uiteindelijk stonden we al om 03.50 uur op dat uitzichtpunt terwijl de zonsopkomst pas echt loskomt vanaf 05.00 uur tot 05.30 uur. Dat betekende dus ruim 5 kwartier kou lijden, want boven bij dat punt is het tussen de 0 en 5 graden. Maar uiteindelijk werden we wel beloond. Na eerst nog een paar lastige Fransen te hebben weggebonjourd, aangezien die voor wilde dringen op ons mooie plekje die we 5 kwartier vast hielden, was er een prachtige zonsopkomst en werden de 3 vulkanen aan ons gepresenteerd. Uit de Bromo en Semeru stijgt nog rook uit en van die afstand was dat al geweldig om te zien.

Na dit schouwspel zijn we richting de Bromo gegaan om naar de top te klimmen via een wandeling van ongeveer een half uur. Was een behoorlijk pittige wandeling, die je overigens ook per paard kunt maken, maar wij gaan tegenwoordig geen uitdaging meer uit de weg. Aan de top hadden we dus een geweldig uitzicht in de krater waar dus continue een rookpluim van zwavel uit komt. Hoe van een afstand een vulkaan zo klein lijkt, was die mega groot op het moment dat we aan de kraterrand stonden. Al met al kostte ons dit in totaal omgerekend ongeveer € 60,00. Ondanks alle ongemakken van het vroeg opstaan, de rit van 1.5 uur, de lastige jeeprit van een uur (vooral voor mij aangezien ik uiteraard weer te groot ben om normaal in die jeep te zitten, dus op de heenweg lag ik compleet onderuit en stootte ik nog steeds mijn kop tegen het dak als die weer eens over een hobbel reed), was dit het allemaal dubbel en dwars waard. Wat een schitterende ervaring.

Daarna zijn we direct in slaap gevallen toen onze trouwe chauffeur Kukun ons naar Kalibaru bracht wat ongeveer nog een rit was van 5 uur. We zijn vanmiddag ingecheckt in Rumah Kita guesthouse. Een geweldig guesthouse van 3 villa's met 2 kamers per villa, die verdeeld in een prachtige tuin liggen. Gelukkig hebben we er ook weer een zwembad bij (dit even voor de Zoetermeerse kant van de familie). De kamer zelf is ook erg mooi. We zijn vanmiddag ook nog even bij een plantage geweest. Een plantage die niet alleen koffie maar ook rijst, en ongeveer 15 verschillende kruiden plant, zoals kruidnagel, peper, nootmuskaat, cacao, kaneel, etc. Dit was ook weer leuk om mee te maken, aangezien het allemaal in een prachtige tuin was aangelegd en we een hele enthousiaste gids hadden en na de tour ook nog eens verrast werden door wat kinderen die liedjes zongen en dansten. Alleen werd het wat minder toen Heleen en ik moesten mee dansen met die kinderen, maar gelukkig hadden we vandaag niet alleen ons goede humeur bij ons, maar ook onze gelikte dansslippers!

Vanavond hebben we heerlijk gegeten in ons guesthouse (nasi goreng met ajam sateh),en gaan we weer vroeg liggen, aangezien we vannacht de volgende vulkaan gaan beklimmen,namelijk de Kawah Ijen vulkaan. Deze schijnt een heel mooi kratermeer te hebben,die overigens niet helemaal van gevaar ontbloot is,aangezien we gasmaskers moeten huren voor de giftige zwavelgeuren. Hier word zelfs nog handmatig zwavel gewonnen.

Morgen hier mee over. Tot later weer!

• 16 Augustus 2014 - 09:20

Pris En Alie:

Prachtig !!!

• 16 Augustus 2014 - 09:39

Thea:

Wat mooi!!!!
    Ik geniet van de verslagen en de foto's, geweldig!!!
    Carlo, voor jou soms afzien door je lengte en Heleen wat een mooie foto met jurk aan :-) , staat je goed!! :-) :-)
    op naar de volgende verslagen..
    Lekker genieten Carlo en Heleen!!
    Groetjes, Thea

• 16 Augustus 2014 - 09:43

Alice:

Super mooi!!

• 16 Augustus 2014 - 10:30

Anja:

Haha wij hebben in hetzelfde guesthouse in Kalibaru geslapen! Tievallig. Ernst vraagt zich af of jullie wel gebben kunnen slapen ivm het geluid van de moskee!

• 16 Augustus 2014 - 12:24

Pa En Ma:

wat heerlijk, dat jullie hebben kunnen genieten van de opkomende zon, want dat is niet iedereen gegeven die deze reis maakt naar Bromo.
    heb jullie verslagen doorgestuurd naar Peter en Atie, aangezien de verhalen TE leuk zijn!