Van Melbourne naar Apollo Bay - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Van Melbourne naar Apollo Bay - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Van Melbourne naar Apollo Bay

Door: Carlo

16 Juli 2016 | Australië, Apollo Bay

Het verhaal begint met een volle dagtour vanuit Melbourne met als einddoel de zogenaamde Penguin Parade op Phillip Island. We werden opgehaald door een busje om een dagtour te gaan doen met wat verschillende bezienswaardigheden. Uiteraard start dat met het ophalen van alle deelnemers, en dat duurde wel een uurtje aangezien wij voorin het ophaalschema zaten. Was niet erg aangezien de chauffeur een vrolijke man was van een jaartje of 55 die op een oude hippie leek en veel te vertellen had. Hij was zelfs geboren in Amsterdam en vanaf zijn 4e jaar geemigreerd naar Australie. Afijn, de 1e stop was bij een koala-farm. Dat zijn de eerste koala’s die we hier gezien hebben en ongetwijfeld zullen er nog wel wat volgen. Daarnaast waren op die farm ook kangoeroes die we konden voeren uit de hand, dingo’s waarvan het beter is om die niet te voeren met de hand en hier en daar nog een schildpad, kanaries en een wombat (te vergelijken met een klein zwijn). We vervolgde de tour met wat bezoeken aan wat leuke strandjes (die allemaal leeg waren aangezien het behoorlijk koud is hier….harde koude wind en ze zeggen hier allemaal dat het een erg koude en natte winter is). Snel verder naar de een na laatste attractie: Nobbies Island. Dit eiland ligt 100 km uit de kust en staat bekend om zijn talloze zeehonden. Je raadt het al: we hebben er geen een gezien. Dan als laatste de Penguin Parade! Dat fenomeen vindt iedere dag plaats met zonsondergang op Phillip Island. De toeristen komen aan en nemen plaats op tribunes...het wachten begint en als net de zon onder is komen duizenden pinguins aan land om naar hun nest te waggelen. Prachtig om te zien hoe dat in zijn werk gaat aangezien er eerst 2 uit het water kwamen om de boel te verkennen, en daarna, als de kust veilig is, de rest uit het water spurt. Ze lopen dan echt letterlijk op een paar meter afstand langs iedereen naar hun schuilplaatsen voor de nacht. Er mochten geen foto's gemaakt worden om de beestjes niet te af te schrikken, maar de beelden staan in ons geheugen gegrift.
Het was een lange dag weg, maar een absoluut hoogtepunt om mee te maken.

Vanmorgen zouden we op tijd vertrekken uit Melbourne en beginnen met onze 1e, korte roadtrip. Vandaag zouden we rijden van Melbourne naar Apollo Bay over de beroemde Great Ocean Road. Eerst de auto opgehaald bij de verhuurder. Een mooie auto van het Australische merk Holden die vergelijkbaar is met een Mitsubishi ASX. De 1e minuut even wennen aan de auto (stuur zit rechts), daarna even wennen aan het links rijden en zeker in een stad met trams. Maar na wat strubbelingen (ik reed direct door rood) waren we de stad uit en werd het allemaal makkelijker. De eerste 100 kilometer waren niet veel aan qua omgeving, maar daarna begon de Great Ocean Road en deze is werkelijk fantastisch! Een weg die tegen de rotsen is opgebouwd en langs de kust meandert met de mooiste uitzichten die keer op keer mooier lijken te worden. Onderweg reden we door verschillende leuke (vissers)plaatsjes en zijn we ook nog even een stukje om gereden voor een mooi waterval. Uiteindelijk zijn we aangekomen bij ons Coastal Motel in Apollo Bay, en hebben hier een prachtige kamer tegenover de zee. Morgen trekken we verder over deze weg naar Warrnambool, waarna we deze schitterende weg zullen verlaten. Hier dus later meer over en zal Heleen vast wat vertellen over het ontstaan van de weg.

Still no worries!

Heleen en Carlo

• 16 Juli 2016 - 22:45

Trudy:

Wij hebben we vanmiddag not gezien. In Emmen. :-)

• 16 Juli 2016 - 22:48

We is ze en not is nog . : (

• 17 Juli 2016 - 19:26

Jack:

Waren de stoplichten dan ook anders in Ausie land!!! dat je door rood reed...........

Denk wel een machtig gezicht dat je de natuur zijn verkenning hebt zien doen en dat ook zij eigenlijk kudde dieren zijn en voet aan land hebben gezet met zijn honderden tegelijk (pinguïns)......