Lake Louise - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Lake Louise - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Lake Louise - Jasper

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

23 Juni 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag  zouden we een relatief korte rit doen van Lake Louise naar Jasper. Een rit van ongeveer 230km over de zogenaamde Icefields Parkway drive. We hebben er echter ruim 9 uur over gedaan omdat er zoveel te doen is op deze prachtige weg door de Rocky Mountains. Deze weg heet zo omdat er veel ijsvelden en gletsjers zijn langs deze route. Het verschil is gletsjers bewegen en ijsvelden niet. Simpel gezegd dan.

We begonnen de bezienswaardigheden met wat korte wandelingen naar watervallen en schitterende gletsjermeren. Dat gaat als volgt; er staan borden langs de route die de bezienswaardigheden aangeven. Dan parkeren we daar en vervolgens komen we dan via een (over het algemeen) korte wandeling bij een waterval of een mooi uitzichtpunt. De Rockies zijn echt prachtig om te zien. We verbazen ons iedere dag weer wat een natuurschoon hier is. En we steken nog wat op van de gidsen en informatieborden die langs de routes staan. Over hoebijvoorbeeld de Rockies gevormd zijn in de loop van de geschiedenis. 2 tektonische platen (Noord-Amerikaanse en Pacific) die tegen elkaar schoven waardoor het gebergte ontstond en vervolgens o.a. wind, regen en gletsjers die het gebergte zijn vormen gaven die het nu heeft. Daar zijn overigens tientallen miljoenen jaren aan vooraf gegaan.

Al rijdend naar de volgende stop zagen we een tiental auto's stilstaan op de weg. En dat betekent maar 1 ding; beren...en inderdaad liep er een beer in het gras naast de weg. Op een meter of 30 a 40 hebben we staan kijken naar de beer om vervolgens onze weg weer te vervolgen. En ongelofelijk, maar na 5 minuten rijden weer auto's die stilstonden.  En ja hoor ...weer een beer. Een pikzwarte beer die vlak langs de vangrail liep. Wij uitgestapt en naar de overkant van de weg gelopen om te kijken. We zagen de beer op een meter of 10 weglopen en vervolgens over de vangrail klimmen en oversteken. We zijn snel in de auto gestapt  (ook voor het zekerheidje mocht hij onze kant opkomen), en vervolgens langs de beer gereden want die bleef doodleuk langs de weg lopen. We zijn dus 1,5 meter naast de beer geweest en dat was 'awesome' om mee te maken. We hebben een paar mooie foto's en we dachten ook een filmpje te hebben.... maar die stond niet aan.

Het laatste hoogtepunt van de dag was dat we een echte gletsjer op zouden gaan, namelijk de Athabasca gletsjer. Deze kun je alleen via een tour bezoeken.  Dat gebeurt met een soort monstertruck-bus die zo de gletsjer op rijdt. We mochten ook de bus uit en op een klein en afgeloten stukje van de gletsjer lopen. Ook weer mooi om mee te maken. De gletsjer krimpt ieder jaar 10 tot 20 meter en de wetenschappers denken dat die over 70 jaar verdwenen is zoals het nu gaat. Dus als mijn neefjes en nichtjes van onder de 20 nou ff gaan checken tegen die tijd .... want de rest is dood.

Dat lijkt me een mooi moment om er mee te stoppen voor vandaag. We zijn nog wel een skywalk opgegaan, dan loop je dus over een glazen plaat 150 meter boven een ravijn, maar echt geweldig was dat niet.

Tot later weer en bedankt overigens voor alle reacties en (soms) lastige vragen van bepaalde familieleden.

• 23 Juni 2017 - 16:20

Jack:

Wat kickuhhhhh zeg

• 23 Juni 2017 - 16:34

Ria :

Genoten van het verslag. Ik leef mee. Geweldig

• 23 Juni 2017 - 18:22

Mascha:

Zagen jullie ze ook broodjes smeren?

• 24 Juni 2017 - 09:16

Hilly:

Oh dit is een mooie reis!!!zo'n 7 jaar geleden deze reus ook gedaan!geniet ervan!!