Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Bilbao

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

09 Juni 2015 | Spanje, Bilbao

Dinsdag 9 juni 2015, Bilbao

Vandaag zijn we verder gereisd met bestemming Bilbao. De eerste stop was een benzinepomp, omdat we a) benzine nodig hadden en b) een wegenkaart. Die wegenkaart had ik natuurlijk al heel handig in Nederland gekocht net als alle reisgidsen, met alle aantekeningen en routes. Maar, je raadt het al, ik ben ze vergeten... Gelukkig heb ik veel notities en reserveringen in mijn ultra handige map, maar niet alles, dus het is veel opnieuw uitvinden en een bezoek aan de VVV doet ook wonderen. Je zou toch naar Katwijk op vakantie gaan en je reisgids zijn vergeten, dan zit je toch mooi in de penarie, want daar zit alleen zo'n halfbakken informatiepunt bij de vriendin van de burgemeester.

Uiteindelijk waren we al vroeg in Bilbao en gelukkig konden we ook al meteen inchecken in het hotel, dus dat scheelde een parkeerplek zoeken. We zitten in een fijne, ruime kamer in het Hesperia Zubialde hotel tegenover het San Mamès Stadion van Athletic Bilbao met snel wifi! De stad inrijden was overigens een stuk lastiger dan gisteren in San Sebastián. Veel drukker en hier kon onze Tomtom niet zo goed zijn weg vinden.

De eerste stop op het programma was de VVV en daar kregen we een fijne wandelroute van de mevrouw met alle hoogtepunten. Alles was gelukkig op loopafstand, dus geen gedoe met bussen, trams of metro's.
Allereerst zijn we door de oude wijk (Casco Viejo) met de beroemde 7 straatjes geslenterd en hebben even een pintxo genuttigd om het lichaam weer te voorzien van brandstof. Daarna zijn we langs de rivier Nervión gelopen met allemaal mooie gebouwen, waaronder het onvermijdelijke gemeentehuis. Uiteindelijk kwamen we bij de funicular (kabeltreintje), dat ons op een hoge heuvel bracht, waar we een prachtig uitzicht op de stad hadden. Na dit fotomoment zijn we teruggekeerd naar beneden en wandelden we naar het wereldberoemde Guggenheim. Van binnen en buiten is het een prachtig gebouw, maar de bizarre kunst kon mij persoonlijk niet zo bekoren. Wel heel leuk om een keer gezien te hebben. Been there, done that!

En zo waren we alweer bijna bij ons hotel beland en hebben we vlakbij ons hotel nog een drankje en een pintxo genuttigd als afsluiter van Bilbao. Vanavond blijven we lekker in ons hotel, want daar hebben we een lekker menuutje kunnen scoren voor een mooie prijs.
Morgen vervolgen we onze reis. Er staat een rit langs de kust op het programma en, als de tijd het toelaat, een bezoek aan het Picos de Europa-gebergte. Vandaag hadden we goed citytrip-weer. Het was halfbewolkt en zo'n 22 graden. Vanavond zijn er een paar druppels regen gevallen en voor morgen is de weersvoorspelling wat minder. Regen en 16 graden.

Ada, onze guía (gids) gisteren was een Baskische vrouw, die niet heel, vloeiend Engels sprak en hoe meer bier ze op had, hoe moeilijker ze op woorden kon komen. Bij ons is het vaak juist andersom, maar goed... Persoonlijk was ik dus wel blij dat we klaar waren om half 3, want het is best vermoeiend om naar dat Spaanse Engels te luisteren en te proberen te begrijpen wat ze zegt. Maar ze was heel lief hoor! We werden gelijk bij aankomst al begroet met twee zoenen en bij het afscheid weer! Vrienden voor het leven dus.

• 09 Juni 2015 - 22:15

Cobie:

Leuke dingen zien jullie!!