Cruise, deel 2 - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Cruise, deel 2 - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Cruise, deel 2

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

05 Juli 2017 | Verenigde Staten, Juneau

Maandag 3 juli, Juneau

De 1e dag dat we aanlegden met het cruiseschip aan land in Alaska. De plaats van bestemming is Juneau, de hoofdstad van Alaska en de 3e grootste stad van Alaska met 30.000 inwoners. Het 1e wat we deden was zoeken naar WiFi. De bibliotheek, die direct aan de kant stond, was een populaire plek voor wat dat betreft want diverse andere mensen van de boot stonden daar al toen wij aankwamen om te checken op zijn/haar telefoon wat er gebeurd was.

Daarna zijn wij kort door het stadje gewandeld en wat souvenirwinkels bezocht. Tevens weer een nummerplaat gescoord voor de verzameling aan de muur thuis. Maar onze echte doel van vandaag moest nog beginnen en dat was het bezoek aan de Taku Lodge en het vliegen over de omgeving met oa 5 gletsjers met een watervliegtuig. En wat was dat schitterend! Het vliegen zelf was al een belevenis, maar de omgeving is zo verschrikkelijk mooi. Verschillende mega grote gletsjers die allemaal onderdeel uitmaken van het Juneau ijsveld dat zo groot is als de staat Rhode Island. Sommige gletsjers groeien nog iedere jaar, anderen krimpen.  Heeft oa te maken met hoe hoog het begin van de gletsjer ligt, want hoe hoger hoe meer sneeuwval en dat voedt de gletsjers.

Ergens tussen al die gletsjers landden we bij de Taku Lodge. Een lodge met een lap grond erbij waar we zalm gingen eten en waar we ruim 2 uur zouden doorbrengen. Bij aankomst bleek er al een beer te zitten in een boom. Die was daar ingejaagd door het personeel en nu zat de beer rustig in de boom terwijl er iemand op wacht stond met een stok bij de boom zodat de beer er niet uit zou komen. De beren komen af op het bakken van de zalmen die ze in de buitenkeuken op roosters klaarmaken en de beren weten dat ze moeten wachten totdat wij aan het eten zijn en dan mogen zij aanvallen op de oliën die achterblijven op het rooster, want uiteraard voederen zij de beren ook niet. Dat leverde uiteraard allemaal weer wat leuke plaatjes op.

Na het eten en een wandeling met een gids over het terrein vlogen we weer terug naar Juneau.  Al met al een mooie ervaring.

DInsdag 4 juli, Skagway

Terwijl ik dit als een gek aan het typen ben om 06.30 uur zijn we net aangekomen in Skagway. We gaan vandaag met een oude trein een rit door de bergen maken over een spoor wat al heel lang in gebruik is ivm de goudkoorts lang geleden (eind 19e en begin 20e eeuw). Daarna fietsen we terug (voornamelijk berg af schijnt het). Helaas was de wat latere tour vandaag al volgeboekt, dus wij hebben de vroege tour van 07.30 uur.

We hebben net het ontbijt op (roomservice op de kamer) en zijn er helemaal weer klaar voor. De weersverwachting is 7 graden en regenachtig, dus dat is helemaal perfect Alaska-weer.

....inmiddels hebben we treinrit van de White pass & Yukon route en de fietsroute ook al gedaan. De treinrit was erg leuk om te doen alleen was het zicht soms bar slecht. De bewolking hangt erg laag, vandaar. De fietsrit ging over de Klondike-Juneau wat naar beneden toe. Was erg leuk alleen regende het continue en niet zo zachtjes ook. Dat was dus erg jammer, maar leuk was het allemaal wel. Twee keer de grens over. In de trein passeerden we de Candese grens en op de terugweg op de fiets weer terug in Amerika.
Na een lekkere hete douche (want we waren wel wat verkleumd) gaan we gaan nu zo het stadje in want het is vandaag Independence day, dus overal parades en feestelijkheden. Morgen hebben we weer een dag varen voor de boeg en de dag daarna meren we nog aan Ketchikan.

• 05 Juli 2017 - 13:27

Pa En Ma:

wij denken hier dat dit 1 van de mooiste, zo niet DE mooiste reis is die jullie hebben gemaakt tot nu toe. Schitterende verhalen!

• 06 Juli 2017 - 23:20

Wifi Junkie:

Waar zou je zijn zonder een bieb? Beetje karig qua watervliegtuig. Maar inderdaad, wat een reis luitjes.