León - Reisverslag uit León, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu León - Reisverslag uit León, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

León

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

12 Juni 2015 | Spanje, León

Vrijdag 12 juni 2015, León

Gisteren geen verslag want er was niet veel inspiratie. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we het niet naar ons zin hebben gehad, want we hebben weer heerlijk door Oviedo gestruind, maar er valt gewoon niet zo heel veel te vertellen. 's Morgens zijn we na het (simpele, maar goedkope) ontbijt op pad gegaan met als doel de plaatselijke VVV om een stadskaartje te scoren. Eigenlijk willen we een wandelroute, maar dat is steeds met gids en wij willen eigenlijk op onszelf de stad verkennen. Maar ook hier wist het VVV-meisje ons feilloos de hoogtepunten aan te wijzen en zo lukt het uiteindelijk ook. De binnenstad van Oviedo (het historische deel) is niet zo heel groot, dus na een uurtje wandelen hadden we alles wel gezien. Het hotel lag zo'n 20 minuten lopen van het historische centrum af, dus na kriskras door leuke steegjes en een tussenstop bij een pinchos-bar (let wel: geen pintxos, want we zijn uit Baskenland) waren we weer terug bij ons hotel. Hier hebben we lekker liggen relaxen en het programma voor de komende dagen even goed op papier gezet.
Tussendoor ben ik nog even naar een winkelcentrum geweest die vlak bij ons hotel lag, want ik kon nog wel een spijkerbroek en schoenen gebruiken. Je raadt het al... Ik kwam met van alles “thuis”, behalve met de spijkerbroek en de schoenen.
Om half 8 stapten we ons hotel uit om te gaan eten, maar alles is dan nog nog dicht. Het Spaanse eetritme zit er nog niet helemaal goed in... Uiteindelijk zaten we om half 9 bij de plaatselijke Mexicaan ons te goed te doen aan fajitas.

Vanmorgen vertrokken we met als eerste doel de Cuevas de Valporquero (grotten van Valporquero). We reden door een prachtig berggebied. Helaas weten we niet hoe dit gebergte heet. Volgens Carlo zijn het nog de Picos de Europa, maar volgens mij zijn we die al lang al voorbij. Discussiepuntje dus...
De grotten waren ook geweldig. De gids alleen Spaans, dus heel veel begrepen we er niet van, maar het was wel machtig om te zien. We konden kiezen of we een korte rondleiding wilden (50 minuten) of de lange (80 minuten). Het is maar goed dat we de korte rondleiding hebben genomen, want wij waren de jongsten en voor de rest waren het alleen bejaarden die bijna niet vooruit kwamen. Tachtig minuten zouden dan een hel zijn geweest, hahaha!
Na een uurtje bereikten we onze volgende bestemming: León. Dit is een plaatsje op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Er zijn meerdere routes, want drie dagen geleden aan de kust hebben we ook al een paar ouderen bepakt en bezakt zien lopen, maar dit ligt op de “officiële” route. Overal zie je ook bordjes en bepaalde straatstenen die de weg wijzen. León heeft een hele grote kathedraal en hoewel het tegen onze principes is om voor een kerk te betalen, hebben we toch maar een keer gedaan. Voor die € 5,-- kregen we er ook nog een audioguide bij, dus vooruit maar... De kathedraal was gigantisch met hele mooie glas-in-lood ramen. Ook dit centrum is klein, maar wel wat minder overzichtelijk. Rondom de kathedraal was een grote Middeleeuwse markt en verder hebben we nog wat door de straatjes gewandeld.

Het was overigens nog wel een gedoetje om bij het hotel te komen, want het ligt in een voetgangersgebied. Er zijn van die beweegbare palen en je moet dan eerst het hotel bellen, zodat zij de paal naar beneden konden doen. Toen we voor de paal stonden, was hij al naar beneden, maar ik had al visioenen dat hij net omhoog zou gaan als wij er overheen zouden rijden. Carlo heeft toch de gok genomen en gelukkig lukte het. Pffffff.... Het hotel is onderdeel van een groot complex (Real Colegiata San Isodoro) met ook nog een museum en een basiliek. Het is dus een mooi authentiek gebouw. De kamer is wat aan de kleine kant en boven ons bed hangt een groot kruis. We zijn dus gezegend.

Morgen reizen we weer verder naar Burgos. Het is nog steeds wisselend bewolkt, maar wel droog en met een graad of 20 is het dus prima reisweer.

• 16 Juni 2015 - 20:11

Jack:

Jullie hebben toch wel geduld met die oudjes. Je hebt alle tijd. Alsnog later goed gekomen met de spijkerbroek leen? .
    Wil geen vreemde foto's nl.
    Mooie naam real colegiata San isodoro!, maar gelukkig ook een mooi gebouw! !.
    Jullie zien echt veel gezegende mensen.

Geniet ervan.

Tags: Oviedo, León