Oviedo - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Oviedo - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Oviedo

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

10 Juni 2015 | Spanje, Oviedo

Woensdag 10 juni 2015, Oviedo

Vandaag vertrokken we alweer uit ons mooie hotel in Bilbao. We zaten direct naast het voetbalstadion van Athletic de Bilbao en dat is echt een prachtig nieuw stadion dat in 2013 is geopend. We zijn maar 1 dag in Bilbao geweest, maar hebben toch even de leuke sfeer van de stad kunnen proeven. Vandaag was het tijd om op weg te gaan naar de volgende bestemming, Oviedo. Maar voordat we daar aan zouden komen had Heleen weer een mooi programma in elkaar gedraaid voor wat we onderweg allemaal zouden kunnen doen.

Als eerste kwamen we onderweg langs een middeleeuws plaatsje genaamd Santillana del Mar. Echt een heel leuk klein plaatsje die al bestaat vanaf de vroege middeleeuwen. Prachtige kleine straatjes, kerk en klooster en andere bijbehorende sfeervolle winkeltjes en restaurantjes.

Het tweede plaatsje waar we stopten was een kustplaatsje langs de golf van Biskaje, namelijk Comillas. Hier hebben we een korte wandeling gemaakt langs het strand, haven en over de kliffen van de woeste kust. Ook dit plaatsje heeft zo zijn oude centrum en zag er leuk uit.

Het derde plaatsje was een vissersplaats, genaamd San Vicente de la Barquera. Alleen voor de naam zou je er al heen gaan.....en ook dit plaatsje is leuk genoeg om een beeld te krijgen van de kustgebieden van het noorden van Spanje. Hier hebben we ook weer uitgebreid geluncht.

Vervolgens hadden we wel genoeg plaatsen bezocht en zijn we via de de bergen (Picos de Europa) naar Oviedo gereden. Nog een tocht van ongeveer 140km....en wat een tocht. Een prachtige rit door deze bergen waar ik nog nooit van had gehoord, maar die werkelijk fantastisch waren. Het was allemaal zo groen als de Alpen-weiden en zo woest als de Schotse Hooglanden, maar dan nog hoger. En tussen dit alles was er de constante snelstromende rivier die langs de route slingerde. Een genot om te rijden.

Om een uurtje of 6 checkten we in bij het Nap hotel in Oviedo. Wederom een mooi hotel en we hebben een primeur voor onszelf wat betreft hotelkamers. Onze hotelkamer gaat namelijk open met onze vingerafdrukken. Vanavond zijn we op aanraden van een medewerker van het hotel gaan eten op de Boulevard del Sidra. Een leuke straat met allerlei barretjes en restaurantjes waar we lekker aan de Paella hebben gezeten (dit omdat we niet precies wisten wat we bestelden). We hadden namelijk besteld vanaf de Engelse kaart en daar stond op; “visschotel voor 2 personen met rijst”. We hadden er verder niet bij nagedacht, maar hebben achteraf prima gegeten. Als toetje hebben we een fles Sidra op. Dit is de dus de regionale drank, die werkelijk iedereen drinkt hier. Het is een soort appelwijn die redelijk te behappen is, maar niet meer dan dat. Het gaat meer om de traditie van het inschenken en het is lekker goedkoop.
Het inschenken of “gooien” van de sidra gebeurt door het van ongeveer een halve met in een dun straaltje in je glas te laten spetteren. Hierdoor komt er zuurstof in de drank die ervoor zorgt dat de smaak zich opent en er een beetje prik ontstaat.

Verder is de drank in het hotel ook erg goedkoop. Ik zit hier een halve liter bier voor € 1,00 te drinken. Lekker hoor.

Vandaag begon de dag met regen, maar onderweg begon het redelijk op te klaren met af en toe een flauw zonnetje. Vanaf het moment dat we in het hotel zaten, begon het echter weer te miezeren. Morgen gaan we voor een geheel droge dag!

Adios amigos!

• 12 Juni 2015 - 09:29

Ada:

Ziet er goed uit! veel plezier nog!