San Sebastian - Reisverslag uit Hondarribia, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu San Sebastian - Reisverslag uit Hondarribia, Spanje van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

San Sebastian

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

08 Juni 2015 | Spanje, Hondarribia

Maandag 8 juni, Hondarribia

Vandaag stond een bezoek aan San Sebastian op de agenda. De stad die o.a. bekend staat om zijn culinaire lekkernijen. Wij zitten zoals al eerder gezegd in een plaatsje ongeveer 17 km van San Sebastian af, dus na ongeveer 20 minuten rijden kwamen wij aan in San Sebastian. Wat direct opviel was dat je erg geruisloos en soepeltjes die stad binnen rijdt. Geen drukke toestanden, files of andere chaotische taferelen. Nee, sterker nog.....brede boulevards en alles overzichtelijk. Behoorlijk overzichtelijk dan, want we hadden een parkeergarage op het oog waar we 2x langs reden i.p.v. erin. De 1e keer zat ik op de linkerrijbaan en hadden we aan de rechterkant moeten zitten. Jammer. Dan maar nog even een rondje rijden. Ook dat ging niet heel makkelijk, aangezien er veel eenrichtingsverkeer is, maar goed uiteindelijk kwamen we, uit een andere richting dan de 1e keer, afgestevend op de parkeergarage. Ik manoeuvreerde de auto alvast keurig naar de rechterrijbaan en ….ja hoor ….ik zat weer verkeerd! Vanuit deze richting hadden we op de linkerrijbaan moeten zitten. En sterker nog, ik zat ineens op de busbaan! Afijn, nog maar een keer een rondje en toen is het eindelijk wel gelukt.

We zaten wel helemaal in het centrum van de stad en na wat informatie te hebben opgehaald bij de plaatselijke VVV zijn we een wandeling gaan maken naar een berg, Mount Urgull, die aan de rand van de baai staat waar deze stad aan ligt. San Sebastian heeft een prachtige oude stadskern, met schitterende kerken, huizen en straatjes. Deze grenst aan de zee en Mount Urgull. Deze zijn we op geklommen en we hebben daar de overblijfselen van het fort bezocht. Een mooie wandeling met vooral prachtige uitzichtpunten over de hele stad. Daarna zijn we weer die oude stad ingewandeld In deze straatjes bevinden zich talloze zogenaamde pintxos barretjes. Pintxos zijn kleine hapjes, die op bordjes staan uitgestald op de bar, en die je dus kunt uitkiezen en bestellen. Het is anders dan tapas, aangezien je tapas met elkaar deelt en pintxos eet je alleen. Heleen had via internet al een pintxos tour geboekt en rond 12.00 uur stond de gids klaar om in 2,5 uur ons wegwijs te maken in het eten van pintxos. Het was erg leuk om te doen, heerlijk om te eten en erg leuk om door een lokale gids door die stad van bar naar bar te gaan. Uiteindelijk zijn we in 5 verschillende barretjes geweest. We zaten dus goed vol na afloop!

Na nog een korte wandeling langs het strand van San Sebastian zijn we terug gegaan naar ons hotel. Ons hotel zit aan een pleintje en gisteren zagen we al wat wagentjes aankomen. Zogenaamde keukens op wielen. Zoals bijvoorbeeld rrrollend Leiden of rrrollend Katwijk. Leuke tentjes waar je dus gezellig wat kunt eten, drinken en meestal is er ook nog wel een muziekje. Daar wilden we vanavond gaan eten ware het niet dat toen we beneden kwamen alle wagens dus gewoon pleite waren. Helaas dus. Vandaar dat we maar even naar het centrum zijn gelopen en daar een hapje hebben gegeten. Het mag de pret niet drukken. Tot nu toe gaat het voorspoedig en ziet het er allemaal mooi uit. Morgen gaan we naar Bilbao.

• 08 Juni 2015 - 23:04

Ada:

goed verhaal, ik kreeg meteen trek..... is jullie Spaans al goed genoeg om el guia te verstaan of sprak hij een andere taal?

• 09 Juni 2015 - 18:09

Ijtske:

Klinkt heerlijk al dat eten. Genietse