Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Borobudur en Prambanan

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

11 Augustus 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag stond een dagje tempels op het programma. Volgens onze chauffeur was het verstandig om zo vroeg mogelijk naar de Borobudur te gaan, omdat het anders warm en druk zou zijn. Hij had aanvankelijk 5.30 uur in zijn hoofd om te vertrekken, maar wij hebben het kunnen rekken tot 6.30 uur, mede omdat we pas om 6.00 uur kunnen ontbijten. Dus om 5.45 uur stonden we wat slaperig naast ons bed en om klokslag 6.00 uur zaten we aan het ontbijt. We hadden verwacht dat het zo vroeg nog wel rustig zou zijn, maar tot onze verbazing was het best druk.

De chauffeur was tot nu toe elke keer al op tijd geweest, maar nu was hij een klein half uur te laat (had dus gewoon een half uur langer op bed kunnen blijven liggen, grrrrr....). Uiteindelijk arriveerden we om ongeveer 8.00 uur bij de Borobudur.

De Borobudur is een boeddistische tempel en is tussen 750 en 850 gebouwd. Daarna is het verborgen geweest onder as en begroeiing totdat één of andere Engelsman hem weer ontdekte. Er hebben verschillende restauraties plaats gevonden en in de jaren 70 en 80 is het gebouw zelfs steen voor steen afgebroken, om daarna weer steen voor steen op te bouwen.
Nadat ik al foto's had gezien op internet, had ik verwacht dat ik het maar een saaie stapel stenen zou vinden. Toen we ook nog geen gids hadden die ons er wat meer over zou kunnen vertellen, zakte helemaal de moed in mijn schoenen. Gelukkig vond ik weer wat moed én mijn goede humeur onderin de rugtas en zo liepen we naar de tempel. En hoe dichterbij de tempel we kwamen, hoe indrukwekkender ik hem begon te vinden. Wat een machtig bouwwerk! Al met al heeft de beklimming ons zo'n 1,5 uur bezig gehouden en toen we weer beneden kwamen, kwamen we op een enorme souvenirmarkt terecht. Eén van die verkopertjes is zo'n 250 meter met ons mee blijven lopen om ons iets aan te smeren. Hij begon bij 100.000 roepia (6 euro) en wij glimlachten vriendelijk dat we het niet nodig hadden, omdat we zo'n zelfde beeldje al bij een andere verkoper had gekocht (waar hij ook met zijn neus bovenop stond). Na 100 meter was hij gezakt naar 50.000 roepia en schudden wij alleen nog maar van nee. Na 150 meter hebben wij hem gewoon helemaal genegeerd en was hij inmiddels naar 30.000 gezakt en na 250 meter gaf hij het toch maar op. Een klein detail is wel, dat wij het beeldje voor 80.000 bij die andere verkoper hadden gekocht. Jammer voor ons... Toch weer te snel toegehapt.
De chauffeur had overigens wel gelijk gehad. Toen wij aankwamen was het lekker rustig en toen we weggingen begon het al aardig storm te lopen.

Uiteindelijk zaten we om 10.00 uur weer bij onze chauffeur in het busje. Hij wilde ons weer naar één of ander dorpje hebben met allerlei soorten winkels, maar dat hebben we maar vriendelijk afgewimpeld. Immer gerade aus naar Prambanan!! Nou ja... één klein stop dan nog bij een andere tempel onderweg: de Mendut tempel. Had een beetje dezelfde stijl als de Borobudur, maar dan een stuk kleiner en een stuk goedkoper. Bij deze tempel was ook nog een klooster waar we ook het terrein mochten bezichtigen. Al met al waren we weer een half uurtje verder en vertrokken we nu dan echt naar Prambanan.
Hier hadden we gelukkig wel een gids die ons weer een stuk wijzer heeft gemaakt. Dit complex bestaat uit 6 wat grotere tempels en dik 200 ruines van kleinere tempels. Ook dit complex is volledig gerestaureerd, maar heeft een zware klap gekregen na de aardbeving van 2006. Daardoor zijn niet alle tempels te bezichtigen.
Ook is het hele Ramayana-verhaal uitgehakt in de stenen van de tempel. Omdat we gisteren de balletuitvoering van het verhaal hebben gezien, was het extra leuk en herkenden we veel delen van het verhaal.
Het complex staat op een heel groot terrein waar we ook nog even overheen gewandeld hebben, maar toen vonden we het wel weer genoeg geweest. Na een lunch vlakbij het complex bracht de chauffeur ons weer naar ons hotel, waar we nog een frisse duik in het zwembad hebben genomen.

Vanavond hebben we de Becak (fietstaxi) genomen naar een wijk waar we gisteren met onze chauffeur ook al doorheen waren gereden. We waren nog geen leuke, gezellige restaurantjes en barretjes tegengekomen en daar waren ze wel. Het ligt alleen 5 km van ons hotel, dus ons avontuur met becak ging van start. We hadden in onze reisgids gelezen dat je een becak kon huren voor 10.000 (60cent) per uur, dus we gingen ervan uit dat dit niet meer dan 10.000 zou moeten gaan kosten. De eerste de beste kwam echter met een prijs van 50.000 en zakte uiteindelijk tot 30.000, maar verder ging hij niet. Dus wij verder. Ook bij de volgende kwamen we op een bedrag van 30.000, dus we probeerden er nog één. En toen die ook niet verder dan 30.000 ging, wisten we dat dat de prijs was en namen we die. Na een half uur waren we op de plaats van bestemming en hebben we een leuk restaurantje uitgezocht waar we lekker hebben zitten eten. Daarna nog even wat drinken in een café en onderweg naar dat café kwamen we al een becak-chauffeur tegen die ons graag wilde wegbrengen. Na het drankje stond hij ons inderdaad al op te wachten en ook hij begon weer met een bedrag van 50.000. Dus Carlo zei dat het heen maar 30.000 kostte, waarop hij antwoordde dat dat heuvel af was en dus makkelijker en hij ging naar 40.000. Dus Carlo zei weer dat hij goede spieren had en dat we niet verder gingen dan 30.000. Dus hij begon weer dat hij helemaal heuvel op moest, dus uiteindelijk kwamen we een prijs van 35.000 overeen. Dus wij stappen,helemaal opgepropt, in zijn veel te kleine becak (veel kleiner dan op de heenweg), hij gaat zitten en wat denken jullie …..
HIJ START LUID LACHEND ZIJN MOTOR EN SCHEURT ER VANDOOR! Wij lagen natuurlijk ook in een deuk en ook de andere becak-chauffeurs en de Nederlanders op het terras waarvoor alles gebeurde.

Morgen worden we om 8.00 uur opgehaald voor de lange tocht naar de volgende bestemming, Kediri. Volgens het programma van onze reisorganisatie zouden we dan ook Prambanan meenemen, maar de chauffeur zegt dat dat haast onmogelijk is en daarom hebben we Prambanan vandaag meegepakt. Volgens Google-maps is de route een dikke 4 uur, volgens de Nederlandse reisorganisatie neemt het zo'n 6 uur in beslag en volgens de chauffeur gaan we er wel 8 uur overdoen. Morgen weten we wie er gelijk heeft!

• 11 Augustus 2014 - 18:56

Jack:

Mooi verhaal. ...
    Zie het voor me vwb de laatste becak

• 11 Augustus 2014 - 20:58

Pa En Ma:

...........en geen nasi ZONDER ei gegeten bij de Borobudur?
    maar wat een prachtige tempel he? Je vraagt je altijd af hoe ze zoiets hebben kunnen bouwen vroeger.

• 11 Augustus 2014 - 21:29

Trudy:

Het afdingen wil nog niet helemaal
    lukken,merk ik.Wel grappig met dat gevalletje
    Becak.Veel plezier nog.

• 12 Augustus 2014 - 17:08

Marcel Zitter:

Ja je moet daar echt pingelen, hebben jullie bij de Borobudur nog een wens gedaan?
    Gr. Marcel

• 12 Augustus 2014 - 17:48

Ijtske:

Leuk verhaal weer. Afdingen blijft lastig :-)

• 13 Augustus 2014 - 14:25

Poppy:

Te leuk weer. Ik geniet van jullie reisverslag. Veel plezier.