Bandung - Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Bandung - Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Bandung - Yogyakarta

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

09 Augustus 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal,

Vandaag aan mij de eer om de voorbije dag te beschrijven.
Vanmorgen op 6.45 uur ging de wekker. Wij hadden gedacht dat we hem niet nodig zouden hebben en vanzelf om een uur of 5 wakker zouden worden vanwege de jetlag, maar niets was minder waar. Het geluid maakte ons ruw wakker! Na een kleine opknapbeurt snel naar het ontbijt, want om 8.00 uur moesten we op het station zijn voor onze trein naar Yogyakarta.

Het was slechts 200 meter slepen met onze koffers, maar aangezien ze hier niet zo houden van trottoirs was het nog best een avontuur. Persoonlijk ben ik blij dat we Bandung achter ons kunnen laten. Ik vond het een nare, drukke stad met smalle (of geen) stoepen en waar je dus voortdurend uit moet kijken dat je niet van je sokken wordt gereden.

In de trein bleek dat we niet naast elkaar zaten, maar toen we vertrokken bleken er nog 2 stoelen naast elkaar vrij te zijn, dus we zijn snel verkast. Uiteindelijk zijn we zo nog 2x verhuisd, want op bijna 2 stations stapten er steeds mensen in die precies op onze stoelen zaten. Verder waren we gewaarschuwd dat het behoorlijk koud was in de trein. Na 5 uur treinreis stopte echter de airco ermee en daar zaten we dus met onze dikke truien, lange broeken, sjaals en oorwarmers.
Ook hadden we gehoord en gelezen dat veel mensen ziek waren geworden na het eten aan boord, dus ook dat risico hebben we maar niet genomen en bestond onze lunch uit snoep van Jamin.

De treinreis was prachtig. Dwars door rijstvelden, tropische bossen en dorpen waar de “huisjes” op een meter van het spoor stonden en de kinderen vrolijk naast hun huisje stonden te zwaaien. Ondanks de goede nachtrust vielen mijn ogen toch nog geregeld dicht.

Om 15.53 (on-Indonesisch precies op tijd) kwamen we na een kleine 7,5 uur reizen aan in Yogya en stond onze chauffeur voor de rest van de reis ons al op te wachten. Binnen een mum van tijd waren we bij ons hotel beland en hebben we met de chauffeur één en ander doorgenomen voor de komende dagen op Java waar hij ons zal begeleiden.

We zullen de komende drie nachten in hotel The Phoenix verblijven. Wederom een prachtig hotel met een heerlijk zwembad, waar we meteen maar een duik in hebben genomen.

Vanavond zijn we naar Jalan Malioboro gelopen, dé winkelstraat van Yogya. Ook hier weer veel brommers en auto's, maar het lijkt wel of het hier een stukje gestructureerder gaat dan in Bandung en ze hier minder gek op toeteren zijn. Of misschien wen ik er gewoon snel aan...
Het duurde wel even voor we een eettentje hadden gevonden die we vertrouwden, maar uiteindelijk hebben we lekker zitten eten voor ca. € 2,50 (inclusief 2 cola). Daarna wilden we nog een bar induiken, maar de enige die we vonden schonk alleen bier en Sprite, dus daar waren we weer snel vertrokken hebben we uiteindelijk nog maar wat (bier en cola) gedronken bij het hotel.

Morgen worden we om 9.00 uur opgehaald door de chauffeur en dan staat het paleis van de sultan, het waterpaleis en een batik-school op het programma.

Het weer is tot nu toe uit te houden. In Bandung vond ik het heerlijk met zo'n 28 graden, maar achteraf bleek dat Bandung behoorlijk hoog ligt en het daarom hele aangename temperaturen heeft. Vandaag ben ik ook de tent nog niet uit gezweet (behalve even in de trein dan), maar we zijn dan ook nog niet echt actief geweest. Morgen gaan we pas voor het eerst in de brandende zon cultureel doen, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat met zo'n 33 graden op de thermometer.

Bedankt voor alle reacties (zowel op waarbenjij.nu als op facebook) en blijf ons volgen voor het vervolg van onze avonturen.