Lancaster, Pennsylvania – Strasburg (Virginia) - Reisverslag uit Strasburg, Verenigde Staten van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Lancaster, Pennsylvania – Strasburg (Virginia) - Reisverslag uit Strasburg, Verenigde Staten van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Lancaster, Pennsylvania – Strasburg (Virginia)

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

27 Juni 2012 | Verenigde Staten, Strasburg

Vandaag hebben we rustig aan gedaan voor ons doen. Een rit van ongeveer 330km. Om een uur of 09.00 reden we weg van ons hotel om allereerst een zogenaamde “scenic route” te rijden door een gebied waar heel veel Amish wonen. Een route van ongeveer 50km die door schitterend landschap gaat, met leuke plaatsjes en mooie namen zoals Intercourse (echt waar!), Bird-in-hand, Paradise, Lilitz, Manheim, etc.. Wij zijn gestopt in Intercourse en daar hebben we een korte wandeling gemaakt door een klein dorpje met allerlei leuke winkels. De Amish hebben liever niet dat je een foto van ze maakt of dat je ze filmt, dus dat hebben we dan maar niet gedaan (alhoewel…., stiekem een klein beetje gefilmd). Het is wel geweldig om te zien hoe ze zich bewegen op ouderwetse rijtuigen, fietsen, steppen en lopend. Uiteraard doen ze niets gemotoriseerd. Al met al een mooie route.

Vervolgens stond er een bezoek gepland aan Harpers Ferry aan de grens van Maryland en West Virginia. Tegenwoordig hebben ze van deze historische plaats een nationaal park gemaakt, een heel dorp dus gericht op de geschiedenis die daar heeft plaatsgevonden. Niks voor Heleen dus, want die houdt niet van geschiedenis, maar voor mij helemaal top! Heleen houdt van natuur en die kon naar een rivier kijken dus die had het ook wel naar haar zin. Maar goed, Harpers Ferry is de plaats waar John Brown een opstand probeerde te forceren in 1859 onder de slaven. Uiteindelijk is dit mislukt en werd John Brown opgehangen. Dit alles speelde zich dus af 2 jaar voor het begin van de Amerikaanse Burgeroorlog en dit incident heeft de spanningen en tegenstellingen toentertijd verergerd en zelfs gekatapulteerd richting de burgeroorlog. Interessant dus (als je van geschiedenis houdt), maar ook het plaatsje zelf is erg leuk en ligt in een prachtig gebied. Ik zou er bijna een cd van kopen voor mijn zwager Jaap, die is daar verzot op. By the way, in de serie North & South is Virgillia Hazard een bondgenoot van bovenstaande John Brown. Virgillia is natuurlijk de zus van George Hazard van Hazard Iron, en die is weer beste maatjes met Orry Main. Beide hebben ze overigens een pleuris hekel aan Luitenant Bent, afijn als ik jullie was zou ik het lekker zelf gaan kijken. Bij ons thuis staat de hele serie in de kast.
Om ongeveer 17.15 uur kwamen we aan bij ons hotel in Strasburg ( http://bit.ly/MUDrpS ). Het is een soort van suite met uitzicht op bergen (voorlopers van de Appalachen) aan het begin van de Shenandoah Valley. Oftewel, weer een keurige kamer. Al met al een leuke dag waarbij nu vooral de omgeving onderweg mooier en mooier wordt. Net als wij, naarmate we bijna de 40 naderen…

Morgen is het plan om de Shenandoah Valley nader te bezoeken en gaan we de Skyline Drive, dwars door het nationale park rijden. Schijnt heel bijzonder te zijn.

Het wordt trouwens steeds warmer. Het was vandaag zo’n 28 graden, een heerlijk temperatuurtje dus. Als laatste wil ik even melden dat we toch wel in shock waren omtrent de berichtgeving over het vertrek van Van Marwijk, en dan niet omdat die weggaat, maar vooral omdat Van der Wiel (!!!!!!!) zijn vertrek betreurt…(bron: nu.nl).

Bedankt voor jullie reacties! Er zit verbetering in :). Pa en Ma: Ja, we hebben jullie reactie gezien. Hij staat op de vorige dag.

Tot later maar weer allemaal.

• 28 Juni 2012 - 07:22

Caroline:

komen jullie morgen een hapje eten?

• 28 Juni 2012 - 12:27

Ernst:

Leuk om jullie en wat jullie zien/meemaken op deze manier te volgen! Geniet er van!

• 28 Juni 2012 - 17:30

Cobie:

Ook een stukje geschiedenis: In Cork zagen wij een aanplakbiljet van een festival van Mother Jones. Zij is geboren in Cork en geemigreerd naar Canada en later naar Pennsylvania en Virginia gegaan. Zij deed heelveel goeds voor de vrouwen van de mijnwerkers en nog veel meer. (lees Wikipedia) En om haar te eren gaven ze een festival. Nu vroeg ik me af, omdat ze zoveel goede dingen had gedaan of ze daar ook in de belangstelling was.In Cork komt er op 1 aug. een wandversiering ter ere van 175 ste geboortedag.

• 28 Juni 2012 - 19:13

Trudy:

Je bent goed op dreef,Carlo
    Je weet het weer leuk te brengen jammer voor Heleen dat ze alleen de Carlo dienst moet draaien,dat er niemand is die het even van haar over kan nemen.: )

• 28 Juni 2012 - 21:29

Belinda:

Bedankt, zit ik weer de hele tijd met een liedje in mijn hoofd! (almost heaven, West Virginia...etc.)
    Have fun enne...jij bent!

• 29 Juni 2012 - 05:29

Joke Molkenboer:

Hoi luitjes, wat ben ik jaloers op jullie. Hartstikke leuk om te lezen hoe jullie genieten.
    Ik ga de postzak maar eens legen, ha, ha. Ook ontzettend leuk !!!! Veel plezier en ik hou jullie in de gaten!

Groeten, Joke