Memphis - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu Memphis - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carlo en Heleen Zelst - WaarBenJij.nu

Memphis

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Carlo en Heleen

17 Juni 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Om 9.30 uur vanmorgen waren we helemaal klaar om Memphis te gaan ontdekken. De temperatuur was toen slechts zo’n 30 graden, dus dat beloofde weer veel goeds, haha. We hadden eigenlijk geen plan, omdat we volgens de planning vandaag pas zouden aankomen. Nu hoor ik jullie denken: dan doe je toch gewoon de planning die je voor morgen zou hebben? Maar dat werkt dus niet, omdat we al tickets hadden geboekt voor Graceland voor 18 juni en daar zitten we dus aan “vast”. Dus vervoegden we ons maar eerst weer eens naar het Visitors Center om te kijken wat de mogelijkheden waren. Het Visitors Center ligt maar zo’n 5 minuten van ons hotel, dus we wandelden daar op ons gemakje heen. Ook hier in Memphis blijkt weer geen hop on-hop off te zijn. En ook geen metro of handig bus-systeem. Er waren wel sight-seeing tours, maar dan zit je dus 1,5 uur in een bus, zonder ergens te stoppen. Aangezien de bezienswaardigheden allemaal op behoorlijke afstand van elkaar lagen (vooral als weer 35 graden dreigt te worden) was de enige optie een trolley-systeem door de stad. Er zijn 3 trolley-lijnen die elke 10 minuten rijden en voor slecht 1 dollar p.p. kun je op- en afstappen waar je wilt. Toch een soort hop on-hop off systeem dus en ook nog een stuk goedkoper.

Wat we in elk geval graag wilde zien, was het motel waar Martin Luther King was doodgeschoten. Na een paar minuutjes was de trolley er en de dame die ons hielp, adviseerde ons om eerst bij het Arcade-Restaurant te stoppen. Aangezien Carlo nog niet ontbeten had, leek ons dat een strak plan. Dit restaurant was (naar het schijnt) het favoriete restaurant van Elvis in de tijd dat hij in Memphis woonde. Het broodje pindakaas met banaan staat nog steeds op de menu-kaart! Bovendien zijn in het restaurant scènes opgenomen van de films The Client en The Firm, maar nog veel meer andere films (http://www.arcaderestaurant.com/about.html).
Hier hebben we dus gebruncht (het was inmiddels over elven) met French Toast en eieren. Voor Carlo scrambled en voor mij “sunny side up”. Dit zijn dus gebakken eieren met hele dooier. Ik vind het zo’n grappige uitdrukking en aangezien ik nooit ontbijt, was DIT mijn kans om hem eens te gebruiken.

Met volle buiken vertrokken we richting het Lorraine Motel, het motel waar Martin L. King is vermoord. Het motel is verbouwd tot museum, maar van buiten ziet het er nog precies hetzelfde uit en ook de kamer waar hij verbleef is nog toegankelijk. Via een audio-tour zijn we weer een stuk wijzer geworden over de de lange weg die de Afro-Amerikanen hebben moeten afleggen om dezelfde rechten te krijgen als blanken. Erg indrukwekkend allemaal! Helaas mocht je binnen geen foto’s maken… Na zo’n 2 uur stonden we weer buiten en besloten we de trolley te nemen naar Sun Studio. In Sun Studio is Elvis ontdekt door de secretaresse van de eigenaar. Hij ging erheen met de smoes dat hij een plaatje op wilde nemen voor zijn jarige moeder. Achteraf bleek dat zijn moeder pas 8 maanden later jarig was… Maar goed, de rest van het verhaal van Elvis is, naar ik aanneem, bij iedereen bekend. Sun Studio wordt ook wel The Birthplace of Rock and Roll genoemd, want ook bijv. Jerry Lee Lewis en Johnny Cash zijn hier begonnen. Later heeft ook bijv. U2 hier nog nummers opgenomen voor The Joshua Tree. Ook deze tour was weer heel vermakelijk met een enthousiaste, jonge, vrouwelijke gids.

Vanavond nog even wat gegeten en gedronken in Beale Street. Deze keer geen bikers, maar wel heel veel jongeren. Misschien was het vandaag Youth-day? We zijn nog even een Karaoke-bar ingedoken, maar Carlo gaat pas zingen als hij minstens 10 bier op heeft en omdat we morgen weer een vermoeiende dag voor de boeg hebben, leek het geen goed plan om hem vol te gooien. Het deed ons trouwens wel weer denken aan eergisteren, toen we nog in Nashville waren. We wilden naar de Blues & Boogie bar, maar stapten bijna de verkeerde tent binnen. In die tent was het naakt-Karaoke. Toen wilde Carlo in principe wel zingen, maar hij was bang dat zijn goddelijke lichaam teveel zou afleiden van zijn zangkunsten. Dus ook dat ging niet door…

Morgen eerst naar Graceland en daarna een stuk op weg naar New Orleans. We hebben nu een dag meer om daar te komen, dus we kunnen rustig aan (als dat ons lukt…). We zullen weer geen snelwegen pakken, maar helemaal langs de Mississippi rijden, dus ook vlak langs de grens van Arkansas (speciaal voor Eva: Arkensaw).

Overigens zijn in de noordelijke staten van de VS nu behoorlijk stormen en tornado’s aan de gang, die richting Chicago gaan. Vreemd idee, dat wij vorig jaar omstreeks deze tijd in dit gebied waren…

Net nog even de laatste wedstrijd van de best of 7 van de NBA-finale gekeken tussen de LA Lakers en the Boston Celtics. Boston stond op een gegeven moment 10 punten voor, maar heeft uiteindelijk toch verloren met 79-83. Heel Amerika was weer vol van de finale en de hele dag waren er ook voorbeschouwingen op tv. Nu het afgelopen is, kunnen ze zich helemaal gaan richten op het WK voetbal, haha.

Tot het volgende verslag!

p.s.
@ Alan en Pris: Ook voor New Orleans hebben we nog niet echt vastomlijnde plannen, dus we gaan kijken of we Preservation Hall gaan inpassen. Jazz is niet helemaal ons ding, maar ik denk wel dat je het gezien moet hebben.

• 18 Juni 2010 - 06:20

Ada:

Klinkt allemaal weer heel erg leuk! Jullie hebben toch wel "Graceland" van Paul Simon op je Amerikacd?

• 18 Juni 2010 - 09:05

Patrick:

Weer een leuke dag voor de boeg zo te horen.

Op die amerika cd staat toch wel het nummer van The animals "the house of the rising sun"?

Gr. Patrick

• 18 Juni 2010 - 10:16

Alan & Priscilla:

Wat een verhaal weer, waar haal je het allemaal vandaan!?
    Leuk hoor!!!

• 18 Juni 2010 - 11:02

Leon:

Carlo en Heleen,

ik weet niet of jullie zaterdag nog in de buurt zijn maar het is bij mij voetbal kijken met bier en barbeque.

• 18 Juni 2010 - 11:19

Eva:

is die man op de laatste foto echt??

• 18 Juni 2010 - 21:06

Linda:

Ziet er leuk uit daar in Memphis! ;)

• 18 Juni 2010 - 21:19

Cobie:

We hebben een erg leuk feestje gehad vanavond in de strandtent. Allemaal oude bekenden gezien enzo.

Groetjes

• 18 Juni 2010 - 21:46

Cobie:

oh ja Carlo. Je kan ook voetbal kijken bij Jaap. Hij zorgt ook voor eten. Je moet er om 13.00 zijn. Lukt wel toch?

Groetjes